2012-09-09

Sommarläsning: del 2

Här är resten av min sommarläsning, förutom ett par biblioteksböcker som redan hade återlämnats när bilden togs. En i sanning salig blandning vilket är precis vad jag gillar. Jag är överhuvudtaget inte särskilt fixerad vid specifika genrer utan föredrar att läsa brett. Naturligtvis varierar det också; periodvis kan jag dras mer till en viss typ av litteratur, för att därefter rikta in mig på något helt annat. Som exempel kan nämnas att jag i de sena tonåren läste en hel del fantasy, för att sedan inte läsa någon fantasy alls i ett antal år, tills att i nuläget återigen vara fast i fantasyträsket (främst urban fantasy numera).

När jag tänker efter är nog det enda som sällan får komma över min tröskel och ta plats i bokhyllan svenska deckare (även om jag är mycket förtjust i exempelvis Johan Theorin och Maria Lang) samt diskbänksrealism. Den sortens litteratur får nog, med vissa undantag naturligtvis, vänta tills jag är pensionär eller så. Man ska ju ha något att läsa på ålderns höst också!

Jag måste bara tillägga att jag inte har läst hela Nancy Mitfords samlade verk som syns på bilden, utan bara den första av hennes romaner. "Highland Fling" heter den och det är en humoristisk och underhållande berättelse om excentriska engelska överklassmänniskor med alldeles för mycket tid och för lite vett till sitt förfogande. Vid tillfälle ska jag läsa de resterande sju böckerna i samlingsvolymen.

Något som slog mig häromdagen var att jag borde ha sparat Laurie R. Kings  "The Moor" (den fjärde delen i serien om Sherlock Holmes och Mary Russell) till hösten istället. Den innehåller nämligen gott om regniga promenader på dimmiga hedar, ett flitigt tedrickande och sconesätande framför sprakande brasor (gärna i kombination med bok- eller tidningsläsande) samt ett lagom ruskigt brott att lösa. Perfekt på hösten med andra ord. Något som slår mig alldeles i denna stund är att eftersom sommarens väder var som höstens - fast något varmare - var det i själva verket en mycket passande bok att läsa då.

Sommarläsning: del 1 hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar